zondag 7 december 2014

Milford Sound

Een van de hoogtepunten van het zuid eiland is een van de Fjorden, genaamd Mildford Sound.
Het is 120km van Te Anau en je moet wederom dezelfde weg weer terug. Vanuit Te Anau ga je 86 km gestaag omhoog,en dan een stuk steil totdat je op een vlak stuk komt dat 'the Divide' heet. Dit is de laagste pas tussen oost en west op zo'n 600mtr.
Je mag hierna helaas nergens wildkamperen dus wij stoppen op de een na laatste camping. We zijn best natgehagelt en hebben het best koud. Maar de zon schijnt weer en we krijgen een bakje koffie aangeboden van een paar chinezen in een camper.

One of the highlights of New Zealand is one of the fjords, named Milford Sound. It's 120 km from Te Anau and again we will have to cycle the same way back.
From Te Anau you go uphill slowly for about 86 km untill 'The Divide', which is the lowest pass between east and west on 600mtr.
Unfortunately wildcamping is stritly prohibited here so we camp on the last campground at 87 km from Te Anau.
We had hail and rain and are very cold, but the sun is shining again and we get a nice hot coffee from some chinese in a campervan :).

the bad weather does cause nice views instantly

bloody soaked and cold at the DOC camping

'S ochtends dalen we wat af en dan klimmen we naar de tunnel die op 945mtr ligt. Het stuk tussen 'the Divide' en de tunnel is waanzinnig mooi, we hebben ook erg geluk met het weer en het is lekker fietsen.
Het laatste stukje naar de tunnel is mal steil maar als ik uiteindelijk de laatste bocht om kom zie ik dat Wieger een lift gescoord heeft bij de luitjes die hier aan de weg werken. Ze rijden ons door de tunnel, want deze is onveilig. Naja, mooi, want de tunnel is 1 richting, heeft slecht wegdek en is slecht verlicht. Bovendien stikt het hier van de campers en tourbussen!

The next day we go downhill a bit and then start climbing up the pass. The last bit is very steep, but when i come around the last corner i see that wieger has arranged a ride through the narrow and poorly lit tunnel, how nice!
It's some road workers and they tell us to simply wave at the camera's on our way back, then they will give us a ride again!
After the tunnel it's a 20km descent into Milford Sound and it's very beautiful!! We have very good weather and enjoy the ride.
We camp at the lodge, it is the only place to stay in this tiny place.

Cheeky Kea

Downhill to Milford

Waterfall

Na de tunnel volgt een mooie afdaling en dan zijn we in Milford. Er is hier vrijwel niets. Alleen een lodge, huisjes voor de gidsen enzo en een kroeg.  We kamperen bij de lodge, wildkamperen is hier niet mogelijk, als ze je vinden krijg je een boete van 200 dollar!
We gaan de volgende dag lekker kajakken! Dit is erg vet. De meeste mensen die hier komen gaan voor 1 dagje, nemen een cruise en rijden weer terug. Maar het is zeker de moeite om hier wat langer rond te hangen en een kajak tour te doen.
We zien dolfijnen en een leuke pinguin die zit te drogen.

After the tunnel a beautiful decent and then we are in Milford.There is not much here.Only a lodge and some houses where the guides live.We camp at the lodge since freedom camping is not allowed here as usual.If they find you ,you get a 200 dollar fine
Next day we go kayak king,  which is awesome! We see dolphins and a cute penguin. Many tourists come here for a day and do a cruise but we re con it is definitely worth it to stay a bit longer, it is a magical place.

Moss in the forest

Rocks

Peddling

Big falls

Die middag worden we uitgenodigd door de gids, we kunnen wel een nachtje bij hen slapen. Het zijn erg aardige lui en we hebben daar wel zin in maar de weersvoorspelling voor de volgende dag ziet er niet best uit! Dus we besluiten die middag nog aan de terugtocht te beginnen.
En dat was heel wijs van ons! We houden het droog totdat we in de tent zitten te koken. Dan begint de regen en die houdt verlopig niet meer op!
Het donderd en bliksemd 's nachts en we rijden de volgende dag de hele dag int nat. Hop weer terug naar de camping! Waar we de hele droog kamer bezetten.

We get invited by the kayak guide to stay at their place for the night and have some beers and pizza. But the weather prediction for the next day looks very bad and we decide it's unfortunate but wise to start heading back that afternoon.
And wise it was! we ride back, go through the tunnel and back to the campground. When we are cooking in our tent (yes,in, its freezing!!) it starts raining and rumbling. In the night it's thunder and lightning for hours..
The next day we cycle in the rain all day, back to Te Anau, to the camping with warm showers and warm lounge!
We occupy the whole dry room, everything is soaked.

Back up the pass with Kea

Kea following us next to the tunnel

Cloud blanket

Pretty steep road

Pristine forest

Rain is coming

Terug naar het Noorden
Back to the North

Na Te Anau moeten we weer terug naar Queenstown, zo lopen de wegen nou eenmaal! We hebben op de heen weg een onverharde route genomen en gaan nu via de hoofdweg. We hebben wind mee en vliegen die kant op. Het voordeel van de regen van de dag ervoor is dat nu alle toppen weer mooi wit zijn en het uitzicht is prachtig!
Er komt weer een behoorlijke klim aan na Queenstown en in het historische Arrowtown horen we van een onverhard pad die halverwege de klim uitkomt. Het is een mooie route, steil omhoog dat wel. voordat we op de weg komen wordt het een stukje vlak en hier kamperen we, met uitzicht op Arrowtown en de slingerende asfaltweg. Als we even de tent uitkomen blijkt dat we echt een super mooi uitzicht hebben met bijzondere belichting!

Then it's time to head back towards Queenstown, we took a gravel road on the way here so now we will cycle on the main road.
We have a tail wind so we almost fly and cycle 120km. The next day we arrive in Arrowtown, a small historic town. very cute but a bit posh.
Between Queenstown and Wanaka there is  big climb and we decide to take a 'shortcut' from arrowtown. There is a gravel track going straight and steep uphill, it arrives somehwere hallfway the climb on the mainroad.
Just before this it gets flat for a bit and here we camp with an amazing view over Arrowtown!

Towards Frankton

Gravel biketrail

View from a hilltop near Arrowtown
De klim de volgende dag is niet voor de poes,Wiegers computertje verteld ons dat we 31% klimmen,maar dat zal de luchtdruk wel zijn want dat is onrealistisch!
De wind hier doet gekke dingen en we hebben wind mee omhoog en wind tegen omlaag. een goede combi!
We komen tegen t middag uur aan in Wanaka en zien meteen bekenden. Zij zitten op een camping met gratis hottubs en sauna. klinkt ons goed en we besluiten hier heen te gaan. Na een paar uur poedelen en zweten meeten we nog met Albert, een Nederlander die we in Christchurch ontmoet hebben. Wel erg gezellig zo!

The 2nd half of the climb next day is tough. Wiegers speedometer says we have climbs of 31% but this most be the weird aipressure here, because thats just not possible. It is steep though! But it is also a nice climb and we get pushed onto the mountain by the wind!
Then we descent into Wanaka where we arrive around noon. We see some friends and they tell us about a camping with free hottub and sauna. So we forget about free or cheap camping and have a very relaxed afternoon!
In the night we meet with Albert, a Dutch friend who we met in Christchurch. Good times in Wanaka!

Between  Wanaka and Haast

De Westkust
The West coast

Dan is het eindelijk tijd om de bergen over naar de westkust te fietsen. Vanaf Wanaka hebben we ok weer, het waait wel verdomde hard en uiteraard vol tegen. De wind hier is echt niet normaal soms! We zijn in Haast aangekomen (ja, het heet echt Haast!) Het regende die middag behoorlijk en kamperen wordt ons afgeraden omdat het zou overstromen... Dus we zitten in een hostel voor het eerst sinds Indonesie ofzo  :). Na n nacht drogen is veel nog steeds zeikes nat en onze kamer stonkt naar dooie hond.
Gelukkig zat het hostel die dag vol met fietsers dus het was erg gezellig!Die dag erop valt er iets van 20mm regen per uur dus we dachten dat een dagje rust waarschijnlijk wel een goed idee was! Hopen dat het morgen beter is. Het is wel jammer, want als we hier de posters van de omgeving bekijken lijkt het erg mooi. We zien echter niks die dag!

Then it's time to cycle to the west coast! The first part is ridiculously windy and we almost give up hope. But when we cross the 2 lakes here the wind mellows down a bit. It's a lovely ride. The next day we cross the Haast pass and offcourse it starts raining. The west coast is very wet...
We arrived in Haast soaked and cold, it's only 6 degrees. We want to camp but they tell us there is a rain front coming in and the campground will be flooded...so here we are in a hostel for the first time sine ages.
The hostel was packed with cyclists yesterday which was very nice!
They weather predictions for today predicted A LOT of rain so we voted on a day of rest! And oh yes it is raining!!
The day after that it is still raining but not that hard so we keep going.Haast and its surroundings supposed to be beautiful but now in the rain it looks like a tota shithole.

Hiding from the wind

Pass between 2 lakes

Viewing 2 lakes from 1 pass

Lake Wanaka

Between Wanaka and Haast
De dag erop is het weer een stukje beter en fietsen we helemaal naar Fox Glacier 120km. Het is best mooi om zo door een gematigd regenwoud te fietsen in de regen. Wanneer we aankomen fietsen we naar een uitzichtpunt maar dat is een beetje teleurstellend want je ziet bijna niks. Je moet hier dure helicopter tours doen om de gletsjer te kunnen zien. We kamperen in een of andere gravelpit tussen een aantal ondefineerbare carcassen. Een beetje depressief gebeuren hier. Het enige goede is dat we een flesje wijn hebben.Als we wakker worden en aan de koffie zitten krijgen we nog bezoek van een mooie spin. Na afscheid van de spin te hebben genomen fietsen we gauw verder. Het weer is eiindelijk beter en we fietsen naar een andere gletsjer. Franz Josef. Hier kan je wel heen lopen gelukkig. Het is wel een imposant gezicht maar helaas begint het... al weer te regenen als we er aankomen.

The next day is a bit better and we cycle all the way to Fox Glacier (120km) It is quite charming to cycle trough this temperate rain forest in the rain. When we arrive at Fox Glacier we cycle to the so called viewing point but we can hardly see the glacier. Here you need to take expensive helicopter tours to actually see the glacier. We camp at some sort of gravel pit with dead animal corpses. Pretty depressing and wet. The only good thing is that we have a bottle of wine! When we wake up and drink our koffie we are being visited by a beautiful spider. When we say goodbye to her we cycle on towards another glacier named Franz Josef. This one you can actually see from a small distance. Its beautiful there but unfortunately once we get there it starts ..... raining again.

Rainy westcoast

Visitor in our tent

De dagen erop hebben we logeeradresjes. Heel gezellig. Via couchsurfing en warmshowers. We komen aan in Ross volakbij het stadje Hokitika waar we verblijven bij Janice en Brent die een boerderij runnen. Nouja Janice runt de boerderij. Met maar liefst 900 melkkoeien. Ze hebben maar liefst 600 hectare aan grond.Dat kun je je in Nederland niet voorstellen. We blijven er een dagje hangen. Janice staat al om 3.30 op om te gaan melken. Ze werkt tot 17.00 en daarna gaat ze ook nog eens voor iedereen koken. Wow en het was ook nog eens heerljk eten. Brent doet Jade (greenstone) snijden. Dat komt veel voor in de regio. Hij neemt ons mee naar de shop van zn vriend waar toeristen workshops kunnen doen en hun eigen sieraden kunnen maken. Hij heeft vroeger ook veel gejaagd. In de jaren tachtig was het dikke business. De herten zijn hier geintroduceerd en zijn geen prooi dus er zijn er veel te veel. En ze helpen het bos naar de filistijnen.'s Avonds laat hij ons een video zien. Ze jagen hier vaak met helicopters. Hij kende iedereen in de documentaire en had veel sterke verhalen over veel jagers. Helaas zijn er heel wat gesneuveld, meestal door helicopter crashes. Het was een hele gezellige avond.

The next couple of days we have places to stay. Near Ross we are staying at Janice and Brent on a huge farm. Janice is running the farm and already wakes up at 3.30 am to milk the cows. They have 900 cows and 600 hectares of land. She works until 5pm and then even cooks for all of us. Delicious food! Brent is cutting greenstone which is abundant in this area. He takes us to his friends shop where tourists can do a workshop and carve their own jewelery. He also used to hunt. In the 80s it was big business. Deer are introduced here and because they dont have predators they soon became a pest. They also destroy the forrest here. In the evening Brent shows us a documentary about hunting. They often hunt with helicopters here. He knew every person in the docu and had a strong story about everyone. Many of them however were killed, mostly by helicopter crashes. It was an awesome night.

Richting Ross

Angry New Zealanders

Janice and Brent

Chill

De dagen erna fietsen we flink door. De westkust word steeds mooier hier en het weer werkt eindelijk wat mee. We komen ook nog een andere fietser meer Nicolai uit Zweden. Hij fietst nog gezellig met ons mee een maar dagen. We hebben in Greymouth ook nog een logeeradres. Bij Duncan, een man die in een heel mooi huis op een hele stijle heuvel woont. Hij heeft heel veel ligfietsen.We koken er gezellig nasi voor hem en  hebben uiteraard nog genoeg voor de volgende dag en voor onze nieuwe Zweedse vriend. We stoppen onderweg nog bij de pancake rocks. Hele aparte rotsformaties die uit de zee prijken. Men weet niet zeker hoe ze precies ontstaan zijn. Die avond hebben we alweer een logeer adresje in Westport. Bij een gezellig koppel. Ze fietsen vaak op de tandem en kunnen ons vanalles vertellen over de routes. Wel tof om zo wat echte Kiwi's te ontmoeten. Ze heten Janet en Terry en ondanks dat ze niet meer de jongste zijn houden ze nogal van avontuur en Terry verteld dat hij onderweg vaak in boereschuren slaapt en hekjes overklimt om te wildcamperen.

The following days we make lots of progress and also meet another cyclist named Nicolai. He is from Sweden and joins us for a few days. The coast is really beautiful here. In Greymouth we also have a host. Duncan,a man who is living on a steep hill just outside of town. He has lots of recumbent bikes in his shed. We cook a nice Nasi dish for him and as usual have enough for next day lunch and also for Nico. We stop at the pancake rocks. A weird formation of rocks who stick out of the sea. Nobody knows for sure how they were formed.In Westport we have another address to stay. At Terry and Janets place. Really nice people. They cycle with their tandem and tell us about the region. They are really curious about our trip. Its nice to meet some Kiwi's.Although they are not they youngest any more they really like adventure and Terry tells us how he sleeps in barns and jumps over fences.

Westcoast towards Westport
Terry  , our hosts Terry and Janet ,
En dan slaan wij rrrrrechtsaf de Buler gorge in Een lange mooie valei.  Nicolas fietst nog weer een stukje mee. Fietsen fietsen fietsen , heel mooi maar niet zo spannend hier. We regenen weer vaak nat vandaag. Ijskoud en nat komen we in Murchison aan.An en ik overnachten bij een raar hostel. Er is helemaal niemand en er hangt een briefje dat je een nummer moest bellen en zelf moest registreren. Die avond komt er een jongen die hier "werkt" Hij woont zelf in de schuur. Vage bedoening maar wel relaxt. Nico gaat nu een andere kant op. Hij gaat naar Nelson en wij naar Picton via een hele lange valei. We hebben het gevoel dat dit wel eens heel saai zou kunnen zijn. We camperen in een heel mooi gebied bij een meer genaamd St Arnoud. De dag erop hebben we ongelovelijk harde wind mee. We fietsen soms hele stukken 50 km per uur. We gaan dus als een trein vandaag en ondanks dat we laat begonnen zijn doen we op ons gemak 120 km en camperen we op een camping voor maar 10 dollar. Das hier heel goedkoop.

And then  we turn rrrrrright into the Buler gorge.A nice long valley. Very beautiful here. We are cycling with Nico again. We have a few showers again. Cold and wet we arrive in Murchison. Here we stay in a real weird hostel. There is nobody here and there is a sign that tells you to self register. In the evening a young guys comes here. He himself is living in the shed. Weird but pretty relax. From here on Nico is going a different direction.He goes to Nelson and we are going to Picton via a long valley. We camp at a beautiful forest near a lake called St Arnoud. The next day we have a terribly hard tailwind.!Awesome.Sometimes we are blasting 50 k an hour for a long time. Even though we had a late start we easily did 120 k that day and camped at a nice camp ground for 10dollar a person. That's cheap here.

Bullergorge

Nicolas and An

Nicolai

Buller gorge

St Arnoud

De dag erop fietsen we langs de kust naar Picton. Hele mooie route. In Picton spreken we met Albert af. Een gezellige gast uit Groningen die we in Christchurch al hadden ontmoet en toen weer in Wanaka. Hij komt al uit zn hostel gerend als we in Picton aankomen. Picton is nogal klein. Wij besluiten ook maar in het hostel te blijven. De dag erop pakken we samen de boot naar het noordeiland. In Wellington , de hoofdstad hebben we ook al een logeeradresje. Bij Axel en andere punks. Het is hier bere gezellig en ik heb uiteraard weer een aantal mensen om wat inkt in te prikken.
Morgen gaan we na vijf dagen weer verder. We willen een stukje met de bus want de wegen zijn hier druk en het is blijkbaar niet een bijster boeiend stuk. Bovendien willen we zo snel mogelijk naar het noorden omdat we in de buurt van Auckland een bouwproject doen. Net als in Tasmanie is het een strobaal huis. We hebben hier heel veel zin in. We zijn van plan om met kerst en met mijn verjaardag in Auckland te zijn. Albert heeft er vrienden die wij ook ontmoet hebben in Christchurch. Wij zijn daar ook welkom.Super dus. Dit was het wel weer zo'n beetje. Geen hele spannende avonturen hier, geen sneeuwstormen of rare taferelen maar wel genieten van dit mooie land. Tot de volgende keer.

The day after that we cycle to Picton along the coast. A really nice route. IN Picton we meet Albert , our Dutch friend who we met in Christchurch and later on in Wanaka. He already came running out of the hostel where he was staying  when he saw us.(Picton is tiny) We decide to stay in the hostel as well.The day after we take the ferry to the north island together. In Wellington we have a place tp stay. At Axels and other punks. Its heaps of fun here and of course I have some more skin to inject some ink in.

Tomorow we continue after five days in the city. We want to take a bus for a bit to Wanganui because the busy roads here and because it is appearently a bit of the boring stretch the first bit. Besides we want  to go north as soon as posible because we are going to do another natural building project near Auckland. Its another strawbale house like we did in Tasmania. We are really looking forward to it. Crsimas and my birthday we will probably spend in Auckland at the house of friends of Albert which we also met in Christchurch. That's about it for now. No exiting stories about snowstorms or weird adventures but just enjoying this beautiful land.
Near Picton

An and Albert ( the baardaap )

Wieger on the ferry

Gangster
Our friends house view in Wellington

Albert is puzzeled

Axels tattoo

Axel

Selena

Jake (Jiggyboyyyyyy)

Jake's  UFO world abduction tattoo

1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

2. Wauw wauw wauw !! einfach nur wauw en stoer zijn jullie!! Komen jullie ooit nog terug of blijven jullie dit leven nog een paar jaar leven?

Liefs uit de koude zwitserse bergen van Anna.