Hallo luitjes! (English below!!)
Het is al weer even
geleden dat we een fatsoenlijk verhaal gepost hebben, maar de
computer is eindelijk gemaakt dus we kunnen er weer tegenaan!
We zitten inmiddels in
Turkije, we zijn een week geleden
uit Istanboel vertrokken en zitten nu in Cappedocia.
We gaan even terug in
de tijd; op 3 mei zijn we vertrokken uit Sophia. Na wat tips te
hebben gekregen van locals besloten we niet via Plovdiv te fietsen,
maar gewoon recht naar het oosten, naar de Zwarte zee. Dit was een
prachtige route, en een fijne weg om te fietsen.
Op 5 mei besloten we
vanuit onze kampeerplek een short-cut te nemen naar Koprivshtitsa, helaas bleek dit een
modderweg te zijn met groeven zo diep dat de hele fiets er zowat in
verdween. Deze weg liep ook nog eens stijl omhoog de berg over en
iedere keer dat we ook maar 1 seconde stil bleven staan werden we
aangevallen door tientallen muggen.
Iwan |
8
uur en een krappe 20 km later hebben we de tent opgezet en geprobeerd
deze heugelijke dag te vergeten.
De
volgende dag verliep een stuk vlotter, 17 km berg af! Dat wil wel met
die bepakte fietsen :-).
Ivan,
de jongen bij wie we in Sofia de laatste nacht hebben doorgebracht
zou dat weekend naar zijn ouderlijk huis gaan om de naamdag van zijn
broer George te vieren. Gezien wij hier zaterdag aan het eind van de
middag praktisch lanskwamen hebben wij Ivan gesmst of hij toevallig
al thuis was.
Hij
bleek al in Tisha (zijn dorp) te zijn en hij en zijn familie nodigde
ons uit voor het weekend.
Dit
was echt geweldig! 7 mei was het st. George day (de naamdag voor
iedereen die George heet) bleek een hele belangrijke dag in
Bulgarije. Veel families slachten de dag ervoor een lam of geit, deze
wordt de volgende ochtend in een leemovern klaargemaakt voor het
feestmaal die dag.
de leem-oven |
In
de middag komt de familie en in de avond is er groot feest voor
iedereen. Voor dit feest mag het feestvarken niemand uitnodigen. Er
wordt gewoon van je verwacht dat je komt, als je niet komt is dit een
teken dat je het feestvarken niet zo graag mag!
de slachter |
Ivans vader en z' n euro munten |
Lekker hiken door de valei. Natte voeten. |
Half ezel half paard en An |
Het
was echt een eer om hier deel van te mogen uitmaken. Super gastvrij
en hele leuke mensen! Erg tof om zo'n traditie bij te wonen.
Maandag
8 mei weer verder richting de Zwarte Zee, lekker snel fietsen want de
Zwarte Zee ligt natuurlijk een stuk lager dan het binnenland.
We
hebben er uiteindelijk 2,5 dag over gedaan, langzamer dan verwacht,
dit kwam voornamelijk doordat het landschap steeds saaier werd en het
fietsen steeds zwaarder door heuvels en verkeer.
Maar
de het aanzicht van de Zwarte Zee maakte alles weer goed, wat een
prachtige stranden en guiterige weggetjes.
Vandaar
de 2,5 dag, op dag 3 na 60 km fietsen hebben we flink bier ingekocht
en onze tent op het strand opgezet.
11
Mei nog een heel stuk langs de zee gefietst en toen weer de bergen
in; op naar de Turkse grens!
Best
spannend om weer een nieuw land te betreden, weer wennen aan een
andere cultuur en taal.
We
besloten na 100 km door behoorlijk bergachtig gebied om 8 km voor de
grens te kamperen. Je weet tenslotte niet hoe lang het geneuzel aan
de grens kan duren!
Op
12 mei dan eindelijk Turkije in, binnen nog geen 15 minuten zonder
controle de grens over, dit gaat in de landen die komen gaan wel
anders zijn.
En
dan komen we terecht op de fijnste weg tot nu toe! Zeer nieuw asfalt,
een vluchtstrook waar je een tweebaans fietspad van kan maken en
vrijwel geen verkeer. Er zitten wel behoorlijke klimmen in van 8
procent, maar het grootste gedeelte is berg af. Na een paar uur
genieten komen we de bewoonde wereld weer in.
Vrachtwoagn met onze fietsen op t reuzerad |
De
weg naar Istanboel was helaas de verkeerde keuze (volgende keer toch
de bergweg kiezen?!). Veel vrachtwagens en een zeer sterke zijwind
wat de passerende vrachtwagens tot een soort zuig-trekkrachtpatsers
maakte. Maar de gastvrijheid in Turkije maakte veel goed. We krijgen
veel eten aangeboden en de mensen zijn SUPER hulpvaardig!
Aan
het eind van de dag krijgen we een lift aangeboden van Mahmut, hij is
met zijn reuzenrad op pad en moet die avond terug naar Istanbul.
Ondanks de rotweg slaan we dit aanbod toch af. Het is al laat en we
hebben geen zin om midden in de nacht in de outskirts van Istanboel
terecht te komen.
De
volgende de dag blijkt dat we een juist besluit genomen hebben, als
na 60 km fietsen Mahmut langsgetoeterd komt. Hij stopt meteen en
gebaart dat we de fietsen op het gevaarte moeten tillen. Daar kan je
natuurlijk geen nee tegen zeggen ;-)
Als
we in de vrachtwagen zitten begint het ook nog eens te regenen en we
zijn Mahmut eeuwig dankbaar dat hij ons zo graag een lift wil geven!
Ook hier geen APK |
Istanboel!
Wat een stad, we zijn nog steeds blij dat we de stad niet op de fiets
in hoefden. Chaos, toeters, busjes, scooters, vrachwagens. 17 miljoen
mensen, op de bergen gebouwd, het is gekkenhuis.
Als
Mahmut gearriveerd is op de volgende kermis, bepakken we de fietsen
weer en gaan op zoek naar de dichtsbijzijnde metro. Helaas is hier
geen lift, dus toch maar fietsen. Uiteindelijk pakken we de metro op
het vliegveld, en dan in Eminonu de boot naar Istinye. Er is maar 1
veerboot per dag en we halen hem op het nippertje. Nog 1 flinke klim
en dan zijn we gearriveerd op ons logeeradres.
Mahmut en Anna |
Mahmut in Actie. RESPECT HOOR! |
We blijven uiteindelijk
5 dagen in Istanbul. De eerste 2 dagen moeten we wennen aan de drukke
stad, de 3e en 4e dag genieten we volop en fietsen we vrijwel alles!
De 5e dag hebben we weer veel zin om de chaos te verruilen voor rust
en natuur. Precies genoeg dus.
Onze hosts, Kathy en
Sevcek zijn super tof! Ze wonen heel klein maar we mogen zo lang
blijven als we willen. Kathy helpt ons met van alles en nog wat, en
dit naast haar 2 banen! Echt heel fijn dat we bij hen terecht konden!
uitzicht vanaf ons logeeradres |
Wieger laat in
Istanboel zijn eerste tatoeage zetten. Het BikePunx logo, zoals
jullie al hebben kunnen zien is deze super mooi geworden!
We bezoeken een paar
toeristische plekken zoals de super-indrukwekkende Aya-Sofia,
Cathedraal/moskee/museum. En de blauwe moskee en dwalen uren rond in
verschillende buurten. De laatste dag gaan we helemaal langs de
eeuwen-oude vestingsmuur fietsen 8 km lang dwars door allerlei
volksbuurtjes en schroothopen. Voor ons was dit HET hoogtepunt van
Istanbul. Wat we nog even kwijt willen. Als je leuke mensen wil
tegenkomen en niet als toerist behandeld wilt worden moet je eens met
een fiets door Istanbul gaan lopen of fietsen. Je krijgt overal thee,
eten en Ayran aangeboden!
De gouden hoorn |
Aya Sofia |
Maar na 5 dagen is het
wel weer schon gewezen en gaan we er weer zwaar vantussen. We hebben
besloten een veerboot naar Yalova te nemen. Zodat we niet de hele
stad door hoeven, inclusief de omliggende voorsteden en industrie,
maar alleen maar een klein deel (17 km dollemansrit) door het
verkeer. Op de veerboot komen we 2 duitse fietsers tegen. Hun fietsen
en gear ziet er tip-top Duits uit. Helemaal in ordnung!. 'T zijn hele
aardige lui. Tim en Laurene. Allebei net afgestudeerd in fotografie
en film en ook onderweg naar China. We gaan een stukje dezelfde kant
op en we besluiten samen op te fietsen. We gaan richting Iznik langs
het Iznik meer. We hebben van Kathi gehoord dat er ergens natuurlijke
hot-springs moeten zijn maar ze weet niet meer precies waar. Na veel
gehannes met taal worden we toch wat wijzer. In het stadje Orhangazi
moeten we nog een paar uur schuilen voor plotselinge gigantische
hoosbuien inclusief onweer. Maar dan gaan we toch verder in de regen.
Op een gegeven moment zien we aan de linker kant een soort
watervalletje die op de weg uitkomt en waar stoom vanaf komt. Dat is
em. We fietsen omhoog en vinden de bron. Mooi zwembad en een mannetje
die entree probeert te vangen. Uiteindelijk onderhandeld Wieger er
nogal hard op los zoals dit soms moet hier in Turkije en worden we
het eens over de prijs. We mogen er kamperen en ook zwemmen.
Super.
Tim en Laurene |
De jongen die ons hielp met de deraileur! |
In Istanbul hebben we
het nodige onderhoud gepleegd aan de fietsen. Wieger heeft z'n
ketting vervangen nadat deze reeds 4 keer gebroken was onderweg en
toen het toch niet zo lekker bleek te lopen ook z'n achtertandwielen
en deraileurwieletjes. Maar omdat het ander soort tandwiel(de einige
die we konden vinden) betrof, is er eigenlijk ook een andere
deraileur nodig met een langere slag. Resultaat: het loopt niet
lekker in de uiterste versnelling (zoals 3-1 of 1-9, die je eigenlijk
niet gebruikt) Dan kan je je ketting dus of te kort laten zijn
waardoor deze te strak komt te staan in de 3-1 of te lang waarwoor de
deraileur helemaal ontspant en de ketting aanloopt. Op een gegeven
moment loopt heel de bende in de soep. Mijn nieuwe deraileur-wieltje
blijkt helemaal verbrijzeld van binnen. Met wat beunwerk moet deze
het nog wel even redden maar moet wel vervangen worden. Nog iets
leuks. Onze opblaasmatjes.: We dachten dat het lekker zou zijn dat we
die aan elkaar konden maken met klitterband dus hadden we in Istanbul
een naaiturk opgezocht die dit even kon regelen. Maar toen Anna
heeeeeel even wegkeek na etterlijke malen waarschuwen had deze beste
man toch een 2e naad neergelegd en wel met als resultaat dat het
matje nu ongeveer 300 lekken telt aan weers kanten. Wat een
klotenzooi opeens. En wat een schraal contrast met deze
welgeorganiseerde door het merk Vaude gesponsorde Duitsers.
Tim en Laurene in Izmit |
Maar
gelukkig zijn onze reisgenoten super behulpzaam. Ze hebben nog
speciale lijm voor dit soort gevallen en die mogen we zo van ze
gebruiken. Tim en Laurene gaan een stop maken in Eskeshir waar ze een
leraar van ze gaan opzoeken. Via een vriend van deze leraar die in
Iznik woont, die ze nog nooit gezien hebben en daar ook weer een
vriend van (hij is er namelijk zelf niet) moet het mogelijk zijn om
een nieuw deraileur wieletje te gaan regelen in Iznik. Ongeloverijk
wat een behulpzaamheid. Deze jongen die we nu op de afgesprooken plek
ontmoeten houdt niet eerder op voordat we het voor elkaar hebben. Er
komt zelfs een Engels lerares aan te pas die eindelijk kan uitleggen
wat nou precies het probleem is, Uiteindelijk na de 6e soort van
fietsewinkel scoort Wieger een 2e hands detaileur wieletje. En of ik
wil of niet , ik krijg ook nog een extra deraileur mee. Voor t geval
dat. En hoe ik ook probeer. Ik mag er niet eens voor betalen.
Wow! |
Na 2 dagen samen te
hebben gefietst (door veel regen) nemen we de volgende ochtend
afscheid. Alles zit onder de bagger van de vorige dag en Anna is niet
helemaal lekker. Toch fietsen we 40 km. Tis hier echt heel mooi en
overal waar we komen word ons thee aangeboden. We nemen hele kleine
weggetjes door hele kleine dorpjes en dan beginnen de bergen. Na 40
km vragen we bij een restaurant of we in hun mooie tuin mogen
kamperen. Dat mag. ' s avonds eten we er lekker en krijgen nog een
pot honing van de uitbater! Helaas staat het restaurant naast een
moskee waardoor we om 4.00 ' s nachts al weer gewekt worden.
De volgende dag is al
weer heel erg mooi. Wat een schitterend land en super aardige mensen
kom je hier tegen. Als we zitten te picknicken komt er al weer een
boer aan en geeft ons een gigantische zak met kersen.! De weg is heel
klein en komt door allerlei kleine gehuchten. We kamperen langs een
riviertje dat: Cayi heet ongeveer 30 ten oosten van Goynuk. Als we er
goed en wel staan komen er een aantal herders met koeien langs.
Hoewel we elkaar compleet niet verstaan lijkt het toch alsof we hele
gesprekken voeren. Deze nacht blijft het voor de verandering wel
droog.
Deze koe maakt het wel heel bont. |
Abant |
Dan gaan we door naar
Abant. Deze route hebben we getipt gekregen van een Turkse kerel die
op de fietsbeurs in de Rai was. Een hele pittige tour. Met stukken
van meer van 15% omhoog (dat is heel steil) Abant is een meer dat op
1500 meter hoogte ligt. Wel mooi hoor maar zo hej , ge mot er wel wat
voor over hebben. En daarna weer kilometers naar beneden sjezen en al
die gaten in het wegdek ontwijken, het lijkt net een
computerspelletje. In het plaatsje Bolu ontmoeten we nog 2 Turkse
fietsers die we om advies vragen over de route naar Ankara (vanf waar
we naar Capadocia willen) 1 redeijk makkelijke weg met aardig verkeer
en 1e stuk niet heel spectaculair.
Mustach-afa en z'n vrouw |
Of.... dwars door de bergen heuvel
op af op af . Heel steil maar, heel mooi. Misschien je ziet beren.
….We weten dat we in beide gevallen spijt krijgen maar we kiezen
dit maal toch voor de makkelijkere weg. Die uiteindelijk toch nog
heel mooi werd. De rest van de dag en die erna brengen we op deze weg
door en het schiet lekker op. Aan het eind van dag 2 zijn we 50 km
van Ankara wanneer we op 1575 m een paar vrachtwagen chauffeurs
tegenkomen. We spreken af om in het dal een bak thee te drinken. Nu
zijn we van plan om in Ankara de bus te pakken naar Capadocia in
verbant met lichtelijke vorm van tijdgebrek. Voor zover dat kan. En
er gaat nog wel een vrachtwagen naar Ankara vanavond met die
vrachtwagen-chaufeur met die grote mond. Om 19.00 vertekt hij zo weet
een chaufeur die Nederlands kan (paar jaar in Amsterdam en Utrecht
gewerkt) 0ns te vertellen. Uiteindelijk zien we die kerel na uren
weer terug en tegen een politieagent praten. Die blijkbaar als tolk
moet fungeren en ons komt vertellen dat het feestje niet doorgaat en
de bushalte daar is en niet waar wij zitten. Vage bedoening. Wieger
gaat nog even om opheldering vragen bij deze moedige chaufeur. Er
schijnen nogal wat problems te zijn en hij vond het blijkbaar niet
nodig om ons dat zelf even te komen vertellen. Maar we zijn helemaal
niet boos of zelfs teleurgesteld. We fietsen gewoon weer verder. Dan
niet. Het word wel bijna donker en we moeten nog een flinke berg op.
Aan de top kamperen wij met een heel mooi uitzicht!.
rare toerist |
Over Ankara valt niet
veel te vertellen behalve dat we blij zijn dat we het door 30 km
razende auto's en vrachtwagens gehaald hebben naar het bus station.
We nemen een bus naar Nevshehir in Capadocia. En wat zijn we na de 5
uur durende reis toch blij dat we op de fiets reizen zeg. Je voelt je
meteen een supertoerist in deze bus; zodra je de bus uitkomt tijdens
de pauze en als je aankomt word je ongeveer bestormd door mensen die
je zooi willen verkopen of een hotel aanbieden. Maar als we om 21.00
in Nevshehir in de plenzende regen ,in het donker staan met onze
picknick boodschappen besluiten we toch een hotel te nemen. Wat een
dag zeg. Onze eerste bus en ons eerste hotel sinds we op pad zijn. De
hotelkamer heeft 4 muren en een wc. Warm water en een tv met 15
Turkse zenders. Tis droog en warm, maar t enige verschil met een
(nederlandse) politiecel is dat je er zo uit kan lopen de wijde
wereld in.
Capadocia is echt
ongelovelijk. Er is zo veel te zien . Goreme ; waar we op een kleine
camping bivakeren met collega fietsers, camper Hollanders en een paar
gezellige motor Engelsen ligt midden in een prachitge valei. De
valei heeft iets van 7 zijvaleien . Tis een lava landschap waar
mensen eeuwen gelden huizen en ondergrondse stelsels bouwen in de
rotsen. Heel bizar landschap met grillige en golvende vormen waar
overal huizen en tunnels verborgen zijn, Waarschijnlijk ligt er nog
heel veel onder de grond wat nog niet eens ontdekt is. Het is wel erg
toeristisch en voor het eerst komen we de hordes japanners, duitsers
en nederlanders tegen waar wij nu ook deel van uitmaken.
Maar
gelukkig zijn er ook genoeg mooie plekken waar je er aan kan
ontsnappen. We gaan niet naar het open air museum maar gewoon aan de
overkant van de weg. Net zo mooi volgens de lokale mensen en andere
fietsers en er komen bijna geen mensen. Wieger vindt tijdens een
wandeling nog een ruitershelm in een valei. Met een mooi praatje
ruilen we hem bij een range tegen een rit van 2 uur voor An op een
mooie witte knol. Kost normaal 90 Lira (ongeveer 40 euro) voor zon
ritje. Het scheen een zeer puike helm te zijn! Ook bezoeken we een
van de ondergrondse steden Dernkayu. 8 verdiepingen diep zijn
vrijgegeven voor toeristen.
ook dit soor creaturen houden zich schuil hier |
Waarschijnlijk zijn het er meer dan 18.
Tis de grootste van alle ondergrondse steden die tt nu toe gevonden
zijn. Tis bekend dat er al in 700 v Chr. Mensen woonden onder de
grond. De steden boden bescherming tegen rivaliserende legers. In de
Byzantijnse tijd bijvoorbeeld tegen de oprukkende Arabieren. Zelfs in
de 19e eeuw woonden er nog mensen ondergronds. Ze konden het er
ongeveer 9 maanden uithouden. Er is zo'n 100 km aan gangenstelsel in
Darenkayu en er zijn verschillende steden aan elkaar gekoppeld via
lange gangen. Het viel ons wel een beetje tegen maar dat kwam vooral
door alle overdreven beschrijvingen en waarschuwingen over
claustrofobie en avontuur. Maar twas zeker mooi. Gelukkig waren we
er al super vroeg in de ochtend zodat we de hordes toeristen mooi
voor waren.
En we eten goed!! |
We genieten met volle teugen, |
English:
Hallo folks!
It has been a while
before we have posted a proper story, but the computer has finally
been fixed so we have no excuses anymore!
In the mean while we've
cycled to Turkey and are now in Goreme , Capadocia
We are going back in
time: the 3th of may we have left Sofia. After obtaining some tips of
locals we've decided not to cycle to Plovdiv but just head east,
towards the black sea. Its a gorgeous route, and a fine road to ride.
The 5th of may we
decided to take a shortcut to Koprivshtitsa , unfortunately it
turned out to be a dirt-road with truck-tracks so deep that your bike
almost disappeared in it. The road also went steep up a mountain and
every time you stood still for a second to take a breath you were
literately attacked by tens of mosquitoes. 8 hours later and a little
20 km we have putted our camp out and try to forget this “ awesome”
day as soon as possible.
The next day we made a
lot more progress. 17 km downhill. And that is not a problem with our
packed bikes. Ivan, the guy we stayed with the last night in Sofia
would go to his parental house this weekend to celebrate his brothers
George his nameday. Considering the fact that we almost passed his
village that Saturday at the end of the day we send him a
test-massage if he was at home. He turned out to be already in Tisha
(his village) and he and his family invited us for the weekend.
This was really really
great! The seventh of may was Georgeday (nameday for everyone who is
called George) and that turned out to be a very important day in
Bulgaria. Many families slaughter a lamb or young goat the previous
day and it is being put into a lame oven early in the morning and
being prepared for the feast-meal of the day.
In
the afternoon comes some family and in the evening there is a party
for everyone and the party-boy is not allowed to invite anyone. It is
being expected that you just come. If you don't it means that you
don't really like partyboy!
Monday
the 8th of may we continued towards the black sea, cycling fast
because obviously the black sea is much lower than the mountainous
inner land.
We
have done it in 2,5 days, slower than expected. Slower than
expected because the landscape was more boring with more traffic and
hills. But the view on the black sea compensated all this. What a
beautiful view and beaches and nice little roads.
Thats
the reason for the 2,5 days because at day 3 we buy a lot of beer and
pinched our tent right at the beach!
11th
of may again along the sea and than again into the mountains towards
the Turkish border!
Pretty
exiting to enter a new country again, getting used to a new culture
and language. After about 100 km we decided to camp one more time in
Bulgaria just 8 km before the border You not don' t known't how long
this curiosities along the border can take!
The
12th of may finally in Turkey and crossed the border within 15
minutes. This will probably be different in other countries laying on
our path in the near future.
And
than we arrive at the finest road so far! Really new tarmac and a
shoulder where you could make a 2 lane cycle path from and hardly any
traffic. There are however some pretty good climbs but mostly
downhill. A few hours pure enjoyment and then back into
civilization.
The
road to Istanbul is unfortunately the wrong choice (next time choose
mountain road) Many trucks and a really strong side wind which makes
the trucks function like sort of a vacuumcleanermacho. But the
hospitality of the Turks compensates a lot. We are given food and
people are extremely helpful.
At
the end of the day we are offered a ride by truck driver Mahmut. He
is on his way with his big wheel and has to go back to Istanbul
tonight. Despite the shitty road we doubtfully reject his offer. It
is already late and we dont feel like ending in some outskirt of
Istanbul in the middle of the night.
The
next day it tuns out to be a great decision. After 60 km of cycling
Mahmut passes us with overwhelming horning. He stops immediately and
we carry the bikes on top of the truck.
When
we are comfortably in his cabin it also starts raining and we are
very grateful Mahmut gives us this ride!
Istanbul:
What a city. We are still happy we didn't have to cycle into the
city. Chaos, horns, vans, scooters trucks. 17 million people, build
on mountains. Crazy. When Mahmut arrived at his next fair, we load up
the bikes and search for the nearest metro. But because they don't
have an elevator we cant take it. Finally we take a metro at the
airport, and than in Eminonu a ferry to Istinye. There is only one
ferry a day and we just manage to get it in time! Then a fair climb
and we arrive at our host address.
We
are staying for 5 days in Istanbul. The first 2 days we have to get
used to the busy city. The 3th and 4th day we are enjoying every bit
of it. The 5th day however we are looking forward to trade this
metropolis with peace and nature again. Just enough.
Our
hosts Kathy and Sevcek are super nice! The live in a small apartment
but we can stay as long as we want. Kathy helps us with everything we
need! And this besides the 2 jobs she has! Very nice we could stay
here!
Wieger
is getting his first tattoo. The bikepunks logo as you might have
seen on our blog. Its very nice!.
We visit a few tourist
attractions like the super impressive Aya Sofia
Cathedral/Mosque/Museum. And the blue mosque and wander around in
neighborhoods for hours and hours. The last day we cycle all along an
ancient wall of 8 km through all kinds of folklorist neighborhoods
and dumps. For us this was the highlight of Istanbul. What we also
want to tell you is how many nice people you meet when you are on a
bike in Istanbul. Everywhere you are offered tea and food and Ayran
But after 5 days its
enough and we are taking off. We have decided to take the ferry to
Yalova so that we don't have to cross the whole city including
suburbia and industry but only a small part (17 km through the crazy
traffic) to the ferry. At the ferry port we meet to college bikers
from Germany. Their bikes and gear looks top-German! Completely “
in ordnung” ! They are very nice : Tim and Laurene. Both just
graduated in photography and film and also on their way to China. We
are going the same direction for a while so decide to cycle together.
We are heading for Iznik along lake Iznik. From Kathi we have heard
that there must be hot springs on the way but she is not sure where.
We find them. After cycling up a hill. Nice swimming pool and a guy
asking for money. After some hard negotiation Wieger managed a nice
price to swim and camp here. Super.
In Istanbul we have
done the needed maintenance for the bikes, Wieger changed his chain
after it broke 4 times on the way, and when it turned out not to be
smooth also his sprocket and derailer- wheels. But because it was a
different sprocket ( the only one we could find) it also needs
another derailer with a longer arm. Result its not running smooth in
the outer gears (like 3-1 or 1-9 which you hardly use) SO your chain
can be either to short or to long but never ok. At a certain moment
the whole shit breaks down and the derailer wheel is completely
crushed. With some DIY fixing
I mange to make it work
until the next town but it needs replacement. Another nice event: our
inflatable mattresses. We thought it would be nice to sew Velcro on
it so they would stick together and we found a sew-Turk in Istanbul.
But when Anna looked away for one moment we sew a second line
straight through the inflatable part. Because of that her mattress
counts now about 300 leaks on both sides. What a bugger suddenly.!
And what a contrast with our super-organized Vaude sponsored German
friends. But fortunately our German colleges are very helpful. They
have some paste- stuff for the mattress. Tim and Laurene travel to
Eskeshir to visit their professor. Via a friend of this professor who
lives in Iznik and has never seen them and a friend of him( he is not
in Iznik) it should be possible to find a new derailer part.
Unbelievable how helpful. The guy turnes up at the appointed location
and he doent stop until we find something. Even a english teacher
comes to help to translate my problem. After the 6th sort of bikeshop
Wieger scores a second hand derailer wheel and a spare derailer for
on the road. And he is not even allowed to pay for it.
After 2 days of
cycling together (through a lot of rain) we say goodbye the next day.
Everything is full of dirt and Anna doesn't feel well. We take small
roads through small towns. Very beautiful and everywhere tea is
offered to us. And than start the mountains. After 40 km we stop and
ask at a restaurant if we may sleep in their garden. We can. We eat
at the restaurant and even get a pot of honey from our host!
Unfortunately we are already woken up at 4 o' clock because the
restaurant is right next to a mosque.
The next day is again
very beautiful. What a gorgeous land and super nice people you
encounter. As we are having a pick nick there comes a farmer and
gives us a huge bag of cherries. The road is small and we pass
through all kinds of small towns. We camp along the river Cayi about
30 km east of Goynuk. If we are there all settled a few shepherds
come with cows. Although we both don't understand each others
language we have big conversations. This night is finally a dry one.
Then to Abant. This
route was advised to us by a Turkish guy at the bike-fair in the Rai
(Amsterdam) Very hard ride. Some parts are 15% climbs. (thats very
steep) Abant is a lake at 1500 meters. Beautiful but you have to earn
it the hard way. And than kilometers downhilling and avoiding the
potholes in the road. Its just like a video game. In Bolu we meet two
college Turkish bicyclists. (thanks for writing on our blog by the
way. )We ask them for some advice for the road to Ankara. (from where
we want to go to Capadocia) one pretty easy route. First not so
spectacular and cars. The other very hard into the mountains up and
down. Very beautiful! Maybe you see bears!. We know in both cases we
will feel sorry for our choice but we choose the easy way. The rest
of the day progresses fast. At the end of the second day on this road
we are only 50 km from Ankara when we meet some truck-drivers at the
1575 summit of a pass. We are gonna drink a tea with them in the
valley. And there we meet again. Now we are planning to take the bus
from Ankara to Capadocia because of a light form of time shortage (as
far if that is possible) And there will be a truck going to Ankara
tonight at 19.00 , you can come . Says a truck-driver with a big
mouth. After waiting a few hours we finally see his back, talking to
a police officer. Who apparently has to function as a translator.
Because he is coming towards us telling us that we cant come and the
bus station is not here but there. Strange. Wieger is going to the
brave truck driver to ask what is going on. Strange stuff. There are
some problems and he apparently didn't find it necessary to tell us
this himself. But we are not angry, or even disappointed. We just
cycle on. It is almost dark and we have to go up a big mountain. At
the summit we camp with a great view.
About Ankara is not
too much to be told except from the fact that we are happy we' ve
made it through 30 km of crazy road with cars and trucks to the
bus-station. We are taking the bus to Nevsehir in Capadocia. And we
are so happy after the 5 hour travel that we travel by bike!! You
feel immediately like a super tourist in this bus. As soon if you go
out of the bus people try to sell you stuff and accommodation. But if
we arrive at 21.00 in Nevsehir and buy some pick nick food it starts
raining like a m!@$$%%^er. We decide to take a hotel. What a day. Our
first bus and our first hotel since leaving home. The hotel has 4
walls a toilet, a warm shower and a tv with many Turkish channels.
Its dry and warm , but the only difference with a (Dutch) police cell
is that you can just walk out into the wide world.
Capadocia is really
unbelievable. There is so much to see. Goreme ,where we are on a
small camping with college bicyclist , Camper Hollanders and a couple
of cozy English motorbikes , is in the middle of a gorgeous valley.
It is a lava landscape where people build houses underground
centuries ago. Very bizarre landscape. Probably there is a lot
underground which has not been explored yet. It is pretty touristy
and for the first time we encounter the crowds of Japanese Germans
and Dutch of which we are now part of. But there are also places you
can escape from them. We are not going to the super busy Goreme open
air museum but just the other side of the road. Just as nice and no
people so tells a women in a shop us.
On the way in the
rose-valley Wieger finds a horse-riders helmet. With some smooth
talking he trades it for a horseback ride for Anna for 2 hours on a
white horse. Usually this costs 90 Lira (40 euro) It turned out to
be a good helmet!
Also we looked at one
of the underground cities Derenkuyu. 8 stories down the ground that
have been given free to tourist. It is the biggest of the underground
cities found so far. It is known that already as soon as 700 BC
people lived in these cities as protection against rival armies. In
Byzantian times for instance against the Arab armies. Even in the
19th century it was used. They could remain underground up to 9
months. There is about 100 km tunnel in this city and even different
cities are linked together. It was a bit of a disappointment because
of the exaggerated stories about claustrophobia and adventure. But it
was certainly nice. Fortunately we were really early so avoided the
tourist crowds.
Today we use the
morning to write this blog. SO NICE THAT YOU READ IT! THANX and to
clean the bikes! Then we are off. Towards Amasya and Trabson on the
black sea coast! Speak to you later!!
Jee, leuke, mooie foto's. An, je bent wel afgevallen zo te zien. Wieger, je laat een sik groeien zie ik. En humor heb je ook nog genoeg zie ik wel: bril ondersteboven op je neus. Nu benijd ik jullie wel een beetje daar in dat mooie land. Hier in Nederland ook fantastisch weer nu. Warm. Dat kikkert op. Maar Breda blijft een betonnen stad. B.E.T.O.N. Gr. M.
BeantwoordenVerwijderennatuurlijk kan ik beter reageren via mijn persoonlijke google-account. Via Watt's Up, dit was een vergissing. Maar dan is het tegelijk wat reclame: www.wattsup1m2podium.blogspot.com
BeantwoordenVerwijderenNeemt niet weg, dat ik het spannend vind de avonturen, die vast nog veel ruimer zijn, te lezen. Adriaan heb ik gewezen op de ondergrondse 'steden'. Maar daar had hij al over gelezen, zegt ie. De koeien bij de tent vond hij wel leuk. Gr. M.
Ha An &Wieg,
BeantwoordenVerwijderenFijn weer van jullie te horen. Jullie in Turkije op de fiets, wij vandaag in Bolsward tijdens de fiets 11-stedentocht.
Leuke verhalen hebben jullie weer. En lulletje Wilders maar zeggen dat Turken niet deugen.
Weten jullie al welke route jullie verderop nemen? En, nog belangrijker, hebben jullie inmiddels de verklaringen van
BOAA en ALA ontvangen?
Wij spraken eergisteren Rik (geluidsman bij vele VPRO-documentaires. Hij was net terug uit Koerdisch gebied op de grens van Turkije en Iran en vond het daar nog behoorlijk spannend. Daarom zijn we benieuwd welke route jullie nemen. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben nen dat het met de materiaalpech nogal meevalt.
Groet F&A
Jow!
BeantwoordenVerwijderenEcht geweldig hoor.
Mooie foto's! Ook die van man met snor! Haha
Die stad Cappedocia is echt heel bijzonder!
De afstanden die jullie afleggen lijken steeds zo klein, maar is best veel steeds op een dag.
Groetjes Arjan en Willemijn